Toyota löi Hyundaille heti aluksi luun syvälle kurkkuun ja valtasi ensi kertaa ajetulla Golf und Therme -erikoiskokeella yhtä lukuun ottamatta kaikki kärkisijat.
Nopeinta kyytiä piti MM-sarjan kärkimies Sébastien Ogier, joka peittosi tallikaverinsa Kalle Rovanperän 1,7 sekunnilla. Ogierin ja Rovanperän väliin ehti kuitenkin Hyundain Adrien Fourmaux. Hän ajoi tismalleen saman ajan Rovanperän kanssa. Sami Pajari piti neljänneksi kovinta kyytiä. Hän jäi kärjestä 2,1 sekuntia.
Elfyn Evans jäi kärjestä 3,0 sekuntia ja Takamoto Katsuta 3,2 sekuntia.
– Tämä oli puhdas pätkä. Olisin voinut olla parempi joissakin kohdissa, mutta ei tämä liian huonosti mennyt, Ogier sanoi pätkän maalissa.
Rovanperäkin oli kohtuullisen tyytyväinen, mutta yksi asia jäi kaivelemaan suomalaista.
– Alussa ei mennyt niin hyvin, kun auto aliohjasi paljon. Jätimme pätkän alkuun turhan paljon aikaa. En tiedä, oliko tämä rengasvalinta ihan oikea tälle pätkälle. Pitoa ei ollut niin paljoa, mitä odotimme. Ehkä kovat renkaat eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla, Rovanperä harmitteli.
Fourmaux oli selvästi jälleen tallinsa ykkösmies.
– Tuntui kohtuullisen hyvältä. Jotkut leikkausesteet olivat enemmän tien puolella kuin mitä ne olivat vielä nuotituksessa. Tämä oli kuitenkin puhdas pätkä minulta, Fourmaux summasi.
Evansilla oli heti kova hyökkäys päällä, mutta walesilainen ei silti onnistunut sillä tavalla, kun toiselta lähtöpaikalta olisi voinut olettaa. Toyota-kuski soimasikin itseään pätkän maalissa.
– Tein virheitä vähän siellä täällä. Yritin kyllä kovaa, mutta ei tämä ollut ideaalia, Evans sanoi.
Ainoa mestaruustaistelussa mukana oleva Hyundai-kuljettaja Ott Tänak jäi vasta kahdeksanneksi. Hänen eteensä ylsi myös seitsemänneksi yltänyt tallikaveri Thierry Neuville. Neuville on jäänyt kärjestä nyt 4,2 sekuntia ja Tänak 5,2 sekuntia.
– Yritin tulla puhtaasti, mutta tie muuttui koko ajan likaisemmaksi. Ei tämä kuitenkaan mikään katastrofi ollut. Olen ihan tyytyväinen vetooni, Neuville sanoi.
– Se oli ihan ok, Tänak tyytyi puolestaan toteamaan.
Sami Pajari oli kohtuullisen tyytyväinen vetoonsa. Ja syytä tietysti olikin.
– Aika paljon oli jo likaa tiellä, joten ei ollut helppoa luottaa pimeissä paikoissa nuotteihin. Meni kuitenkin ihan hyvin, Pajari sanoi.
M-Sportin kuljettajat olivat niin sanotusti omilla paikoillaan. Grégoire Munster oli yhdeksänneksi nopein ja Josh McErlean kymmenes. McErlean jäi tässä kohtaa rallin kärkipaikasta jo 11,9 sekuntia. Se on iso ero alle 13 kilometriä pitkällä pätkällä.
Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan torstaina vielä yksi erikoiskoe. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
Keski-Euroopan MM-rallin tilanne 1/18 EK:n jälkeen:
| Sija | Kuljettaja | Talli | Aika |
|---|---|---|---|
| 1. | Sebastien Ogier | Toyota | 6.24,5 |
| 2. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +1,7 |
| 2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,7 |
| 4. | Sami Pajari | Toyota | +2,1 |
| 5. | Elfyn Evans | Toyota | +3,0 |
| 6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +3,2 |
| 7. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,2 |
| 8. | Ott Tänak | Hyundai | +5,2 |
| 9. | Gregoire Munster | Ford | +7,3 |
| 10. | Josh McErlean | Ford | +11,9 |
Keski-Euroopan MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 16.10.
09.01 Testierikoiskoe (4,57 km)
15.30 EK1: Golf und Therme 1 (12,83 km)
19.05 EK2: Golf und Therme 2 (12,83 km)
Perjantai 17.10.
09.30 EK3: Granit und Wald 1 (10,86 km)
10.20 EK4: Böhmerwald 1 (15,27 km)
12.25 EK5: Col de Jan 1 (23,37 km)
14.40 Rengashuolto (15 min)
15.45 EK6: Col de Jan 2 (23,37 km)
18.20 EK7: Böhmerwald 2 (15,27 km)
19.15 EK8: Granit und Wald 2 (10,86 km)
Lauantai 18.10.
09.15 EK9: Made in FRG 1 (14,30 km)
11.35 EK10: Keply 1 (21,95 km)
12.35 EK11: Klatovy 1 (15,57 km)
13.50 Rengashuolto (15 min)
15.05 EK12: Keply 2 (21,95 km)
16.05 EK13: Klatovy 2 (15,57 km)
19.25 EK14: Made in FRG 2 (14,30 km)
Sunnuntai 19.10.
09.25 EK15: Beyond Borders 1 (12,37 km)
11.05 EK16: Mühltal 1 (26,52 km)
12.10 EK17: Beyond Borders 2 (12,37 km)
14.15 EK18: Mühltal 2 (26,52 km) *Power Stage
















