Ei juuri mitään yhteistä edellisen vuosikerran kanssa – tämä kaikki sinun täytyy tietää Puolan MM-rallin reitistä

Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee MM-sarjaan palaavan Puolan rallin reitin
Puolan MM-ralli
Puolassa on ajettu viimeksi MM-rallia vuonna 2017. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Puolan ralli on yksi maailman vanhimmista rallikilpailuista. Se ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1921. Puola oli myös yksi vuoden 1973 ensimmäisen MM-rallikauden osakilpailuista, mutta siitä seuraavaan kertaan ehti vierähtää 36 vuotta. Tällä välin ralli vaihtoi keskuspaikkaa maan eteläosista pohjoiseen, ja välillä kisaa myös ajettiin EM-tasolla asvaltilla. Edellinen Puolan MM-ralli ajettiin 2017, jolloin turvallisuusongelmat alensivat kisan jälleen EM-sarjaan.

Tämä kilpailu tunnetaan kapeista ja pehmeistä mutta nopeista sorateistä. Niiden luonne muistuttaa monin paikoin Viron MM-rallia. Reittiä sekoitetaan vuosittain paljon, eikä vuoden 2017 kanssa ole juuri mitään yhteistä.

Torstai 27.6.

Torstain aikataulu Suomen ajassa:
11.01 Testierikoiskoe: Lubiewo (5,10 km)
20.05 EK1: Mikolajki Arena 1 (2,50 km)

Lubiewon testipätkällä on sama loppuosa kuin vuonna 2017 ajetulla Sadyn testipätkällä.

2024 Testierikoiskoe (punainen) ja 2017 testierikoiskoe (ruskea)

Tältä vuoden 2017 videolta voi nähdä yhtenevän osuuden ajassa 1:10 – 2:05

Testipätkä myös käyttää lyhyen pätkän samaa tietä kuin power stage, joskin eri suuntaan.

2024 Testierikoiskoe (punainen) ja power stage (turkoosi)

Itse pätkä on sinällään hyvä shakedown, mutta varsinaisessa rallissa tulevia teknisiä osuuksia ei ole. Alku on vauhdikasta ja hypykästä, välissä on asvalttia ja loppu isoa kovaa ilman edes suurempia hyppyjä. Matkalla on myös pari shikaania.

EK1 Mikolajki Arenan kahden auton yleisöpätkä muistetaan vuodesta 2009 jolloin Jari-Matti Latvala rikkoi auton rallin päätöspätkällä ja pilasi Fordin kaksoisvoiton.

Pätkä itsessään on varsin jouheva ja luonnollinen. Keinotekoisia shikaaneja ja hyppyjä ei ole. Pääsuoralla on vanhaa asvalttia, muuten soraa.

Tämän pätkän tärkeyttä lisää se, että se ajetaan rallin aikana kolmesti. Eikä siinä vielä kaikki, vaan myös power stage päättyy tälle radalle, tosin eri suuntaan ajettuna.

Perjantai 28.6.

Perjantaina ajetaan 113 kilometriä erikoiskokeita Mikolajkin itäpuolella. Päivähuoltoa ei ole, vain renkaat vaihdetaan Oleckon kaupungissa lenkkien välissä.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.45 EK2: Stańczyki 1 (29,40 km)
11.20 EK3: Wieliczki 1 (12,90 km)
12.10 EK4: Olecko 1 (13,20 km)
13.40 Renkaanvaihto: Olecko
15.05 EK5: Stańczyki 2 (29,40 km)
16.40 EK6: Wieliczki 2 (12,90 km)
17.30 EK7: Olecko 2 (13,20 km)
20.00 EK8: Mikolajki Arena 2 (2,50 km)
YHTEENSÄ: 113,50 km

EK2+5 Stańczyki on rallin pisin pätkä 29,4-kilometrisenä. Sitä ajettiin vuosina 2015 ja 2016 mutta hyvin eri muodossa. Vain tämän vuoden pätkän loppupuoli ajettiin vuonna 2016 samaan suuntaan.

Näin pitkältä pätkältä löytyy monenlaista tietyyppiä, mutta mukana on monta pitkää nopeaa osuutta, joita rytmittää lyhyet tekniset osuudet. Kokonaisuutena siis kovavauhtinen erikoiskoe.

Stańczyki 2024 (punainen) ja 2016 (turkoosi)

Alusta löytyy heti Puolan rallin tunnusmerkkejä: lähtö asvaltilta, pehmeää pikkutietä, hyppyjä maalaismaisemassa ja asvalttiristeys. Teknisiä osuuksia löytyy 5,8 km, 15 km ja 18 km kohdilta sekä aivan pätkän lopusta ennen maaliviivaa asvaltilla, mutta niiden lisäksi ajetaan lähinnä kovaa enemmän tai vähemmän kapeilla teillä. 27 km kohdilla on näyttävä hyppy.

EK3+6 Wieliczki on uusi MM-tasolla, mutta sitä on ajettu kolmena viime vuonna EM-sarjassa. Nyt tosin alku ja lopuke on uutta. Tämä on todella suoraviivaisen nopea pätkä, jolla suuri osa mutkista on täysiä ajettavia tai ysikymppejä.

Wieliczki 2024 (punainen) ja 2023 EM-rallin versio (turkoosi)

Pätkän uusi alku on todella kovavauhtista, ensimmäiselle kolmelle ja puolelle kilometrille mahtuu vain muutama mutka joista suurin osa asvaltilla. Kova vauhti jatkuu myös EM-rallin reitille liityttäessä aina 7,2 km asti, jossa haasteiden joukkoon lisätään mukulakiviosuus ja puusilta. Lyhyt asvalttiosuus johdattaa jälleen nopealle soratieosuudelle, jossa on hyppy.

Seuraava metsäosuus on teknisempi, mutta loppu on taas vauhdikasta. Ennen maalia käännytään vielä asvaltille.

EK4+7 Olecko on osittain tuttua aiemmilta vuosilta nimellä Swietjano, mutta eri suuntaan ajettuna. Lisäksi nyt alku ja loppu on uutta. Tämä on kahta edellistä teknisempi pätkä, mutta ei erityisen hidaskaan!

2024 Olecko (punainen) ja 2017 Swietjano (sininen)

Olecko alkaa pieniltä teiltä, joilla on hyppyjä ja jonkin verran teknisyyttä. Menoa rytmittää kaksi asvalttiosuutta sekä hieman teknisempi metsäosuus 4,2 km kohdalla. 8,1 km kohdalla tie kapenee mutta vauhti säilyy. Lyhyen mukulakiviosuuden kautta päästään kulmikkaalle lopukkeelle ja jälleen maali on asvaltilla.

Päivän päätteeksi ajetaan vielä EK8 Mikolajki Arena toiseen kertaan.

Lauantai 29.6.

Lauantai on rallin pisin päivä. Kolme kahteen kertaan ajettavaa pätkää ovat hieman yli tai alle 20 km pitkiä ja niistä tulee yhteensä 124 kilometriä. Pätkät ajetaan samaan suuntaan kuin perjantaina, mutta nyt puolivälissä käydään Mikolajkissa huollossa.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
08.30 EK9: Świętajno 1 (18,50 km)
09.45 EK10: Gołdap 1 (19,90 km)
10.35 EK11: Czarne 1 (22,40 km)
13.25 EK12: Mikołajki Arena 3 (2,50 km)
15.00 Huolto: Mikolajki
16.00 EK13: Świętajno 2 (18,50 km)
17.15 EK14: Gołdap 2 (19,90 km)
18.05 EK15: Czarne 2 (22,40 km)
YHTEENSÄ: 124,10 km

EK9+13 Świętajno on ensimmäinen kokonainen pätkä, johon voi olla vanhat nuotit, sillä pätkää on ajettu EM-sarjassa kahtena viime vuonna täysin samassa muodossa. MM-rallissa se on vain käväissyt osittain vuonna 2015 Mazury-nimisellä erikoiskokeella.

Świętajno ajetaan suurilta osin pienillä teillä, mutta menoa rytmittää useat asvaltti- tai mukulakiviosuudet. Rytmin- ja pinnanvaihdokset eivät tule aina risteyksissä, mutta risteyksiäkin on tällä pätkällä 15!

Pätkän alku on suhteellisen leveää ja vauhdikasta, mutta muuttuu kapeammaksi ja teknisemmäksi metsässä. Ensimmäinen mukulakiviosuus tulee 4 kilometrin kohdalla, asvaltilla kurvaillaan puolestaan 6 ja 9,7 kilometrin kohdalla. Jälkimmäisen osuuden jälkeen pätkästä tulee nopeampi. Kaksi pikkutieosuutta ja käväisy asvaltilla johdattaa pätkän taas hieman leveämmälle ja nopealle tielle kohti maalia.

EK10+14 Gołdap on toinen pätkä, johon voi olla vanhat nuotit. Se nimittäin ajettiin samalla tavalla vuoden 2018 EM-rallissa, minkä jälkeen sitä ei olekaan ajettu. Pätkä oli mukana MM-rallissa vuosina 2015–2017 eri suuntaan ajettuna.

Tämä erikoiskoe on edellisen kaltainen, eli rytminvaihdoksia ja asvalttiosuuksia riittää. Tämä on näistä kahdesta kuitenkin vauhdikkaampi pätkä.

Goldap 2024 (punainen) ja 2017 (vihreä)

Pätkän alussa ja lopussa toistuu kahdesti kaava, jossa lyhyttä teknistä osuutta seuraa pidempi vauhdikas, ja sitten asvalttilinkki. 8,4 km kohdalla tuleva pätkän toinen asvalttiosuus on leveä, mutta reunassa on rotvallit. Tämän jälkeen rytmitys on poikkeukselliseti siten, että ensin ajetaan kapealla tiellä kovaa ja sitten leveämmällä mutkikkaammin ennen asvalttiosuutta.

EK11+15 Czarne on päivän pisin 22,4 kilometrin mitassaan. Nimellisesti se on uusi, mutta sitä ajettiin MM-rallissa vuosina 2015 ja 2016 nimellä Babki. Tämän vuoden Czarne on käytännössä vuoden 2016 Babki eri suuntaan ajettuna, kun taas vuonna 2015 Babkin alkuosa oli samaan suuntaan, mutta loppu erilainen.

Czarne 2024 (punainen), Babki 2016 (turkoosi), Babki 2015 (vihreä)

Tämä on kahta edellistä pätkää nopeampi. Suuri osa tiestöstä on kovavauhtista, mutta välissä on äkillisiä rytminvaihdoksia hitaaseen ja tekniseen.

Pätkän kovavauhtinen alku on aluksi kapeaa ja sitten leveämpää. 3,9 kilometrin kohdalla jarrutetaan risteykseen ja jatketaan hetki hieman teknisemmin.

7,7 kilometrin kohdalla on kulmikaampi osuus, jossa on myös vähän asvalttia ja mukulakiveä. 10 kilometrissä vauhti kiihtyy kolmen kilometrin ajaksi aina tekniseen metsäosuuteen asti, jonka jälkeen tulee hyppyjä peltoaukealla ja sitten asvalttiristeys – kuin koko Puolan ralli pienoiskoossa!

Tämän jälkeen käännytään osuudelle, jota ei ajettu vuonna 2016. Se on kapeaa ja kulmikasta, ja mukana on myös mutkainen asvalttiosuus. Pätkän loppu on jälleen kovavauhtista, vaikka 19,8 km kohdalla on myös tekninen osuus.

Tällä kertaa yleisöpätkä EK12 Mikolajki Arena ajetaan jo ennen päivähuoltoa. Se on pätkän kolmas ajokerta.

Sunnuntai 30.6.

Sunnuntaina suunnataan Mikolajkin länsipuolelle, joskin power stage päättyy käytännössä huoltoparkkiin. Sunnuntain pisteet ratkotaan 64 kilometrin reitillä.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
09.00 EK16: Gmina Mrągowo 1 (20,80 km)
10.05 EK17: Mikołajki 1 (10,73 km)
12.20 EK18: Gmina Mrągowo 2 (20,80 km)
14.15 EK19: Mikołajki 2 (10,73 km) *Power Stage
YHTEENSÄ 63,06 km

EK16+18 Gmina Mrągowo on Puolan rallin vakiokalustoa, joskin pätkää on ajettu myös nimillä Baranowo ja Uzanki. Useimmin ajosuunta on ollut käänteinen, mutta vuonna 2017 on ajettu pieni osuus samaan suuntaan.

Gmina Mrągowo 2024 (punainen) ja Baranowo 2017 (ruskea)

Tämä pätkä on kulmikasta ja rytminvaihdoksia tulee todella kovasta todella tekniseen. Mukana on myös rallin pienimpiä teitä ja vain muutamia hyppyjä. Monin paikoin tien reunassa on korkeat penkat ojien sijasta.

Startti on jälleen asvaltilla, minkä jälkeen mennään kapealle tielle, joka on jokseenkin teknistä. 4,5 km kohdalla mennään kylän läpi, missä kierretään rujon näköinen rakennus betonialustalla.

Seuraava osuus on todella kovavauhtinen paria tiukkaa mutkaa ja yhtä asvalttiristeystä lukuunottamatta. 14 kilometrin kohdalla kolmioristeysshikaani johdattaa todella pienelle kärrypolulle. Tämän jälkeen rytminvaihdoksia on tiheämmin, ja mausteena on myös lyhyt mukulakiviosuus 18,1 km kohdalla.

EK17+19 Mikołajki toimii toisella ajokerrallaan power stagena ja päättyy Mikolajki Arenan yleisöpätkän radalle. Periaatteessa se on yhdistelmä vuosien 2023 ja 2018 EM-rallin pätkiä. MM-sarjassa tätä tiestöä on ajettu vain osittain testipätkinä ja vuoden 2014 Baranowon pätkällä.

Mikołajki 2024 (punainen) ja 2023 EM-rallin versio (sininen)

Lukuunottamatta lopun yleisöpyöritystä ja lukuisia shikaaneja, tämä on kovavauhtinen pätkä. Suuri osa varsinaisista teistä on leveää ja hyväpintaista lukuunottamatta paria lyhyttä pikkutieosuutta. Viimeinen tie kohti Mikolajki Arenaa on kapeaa mutta kovavauhtista asvalttia, joskin sitäkin hillitään kahdella shikaanilla.

Pätkän loppuosuus kahden auton radalla.

Yleisöpyöritysosuus ajetaan eri tavalla kuin varsinaisella yleisöpätkällä. Nyt rataa ajetaan aluksi vastasuuntaan, sitten pääsuoran päässä tehdään neulansilmäkäännös loppukiihdytykseen oikeaan suuntaan.

Lue myös nämä

  • Uusimmat