Eerik Pietarisella edessä kauden kolmas MM-ralli – ”Jokainen kisa on iso näytönpaikka”

Eerik Pietarinen. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Eerik Pietarinen juhli viime suvena Suomen MM-rallissa WRC2-luokan voittoa. Tällä kertaa 25-vuotias Pietarinen kisaa uudessa WRC2 Pro -luokassa vastuksenaan muun muassa Kalle Rovanperä. 

Luokkavoitto on jälleen tavoitteena, mutta se vaatii yksityistiimin Skodalla ajavalta Pietariselta huippuonnistumista. Nopeimman R5-kuskin titteli kiinnostaa, mutta vastus on kova. Rovanperän lisäksi R5-luokituksen autolla Jyväskylän klassikkorallissa ajavat muun muassa Jari Huttunen, Emil Lindholm, Takamoto Katsuta ja Nikolai Grjazin.

– Viime vuoden voittoa ei enää auta miettiä. Nyt on uusi kisa. Koitetaan mennä mahdollisimman kovaa. Kovia kilpakumppaneita on mukana. Katsotaan maalissa, mihin vauhti riittää, Pietarinen sanoi Rallit.fille.

Pietarisen ohjelmassa on tällä kaudella neljä MM-rallia, joista Suomen osakilpailu on kolmas. MM-karkeloiden lisäksi Pietarinen ajaa Saksan rallisarjaa kaksivetoisella Opel Adamilla saadakseen tärkeää asvalttikokemusta.

Eerik Pietarinen haki maanantaina oikeita säätöjä Korpilahdella. Kuva: Aki Hietavala

Ruotsin MM-rallissa Pietarinen kaatoi jo alkukisasta ja keskeytti sunnuntaina. Portugalissa Pietarinen oli luokkansa neljäs.

– Neljäs MM-ralli ei ole vielä täysin varma, että mikä se on. Jokainen näistä kisoista on iso näytönpaikka. Kaikki kisat pitäisi ajaa tasaisesti ja saavuttaa hyviä tuloksia. Ensi vuodesta on jotain puhetta ollut, mutta se selviää lopullisesti syksymmällä, että mitä ajetaan vai ajetaanko ollenkaan, Pietarinen totesi.

– Saksassa ajetaan pikku Opelilla jokunen kisa vielä syksyllä. Muuta ei ole tiedossa.

Viime vuonna rallin SM-sarjan kuninkuusluokan voittanut Pietarinen kisaa Suomen MM-rallissa Toni Gardemeisterin tiimin upouudella Skoda Fabia R5 Evo -kehitysversiolla. Samainen Evo-versio on myös Rovanperällä, joskin 18-vuotiaalla puuppolalaisella on tehdaskuskina astetta suuremmat voimavarat takanaan.

– Koitetaan hakea hyvät säädöt Jyväskylään. Peruspito on tärkeä löytää, jotta siihen voi luottaa. Pitää luottaa, ettei auto lähde alta, kun menee kovalla vauhdilla mutkaan, Pietarinen selitti maanantain testeissä, jotka hän ajoi yhtä aikaa Rovanperän kanssa.

– Uudessa versiossa on paljon parannuksia. Moottori on parempi sekä jarrut ja iskunvaimentimet. Monella osa-alueella auto on parempi. Nyt on vain siitä pidon löytymisestä homma kiinni.

Suomen MM-ralli ajetaan 1. – 4. elokuuta.

Myös Skodan Kalle Rovanperä testasi maanantaina autoaan Suomen MM-rallia varten. Katso alta video Rovanperän testistä. 

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö