Citroenin tallipomo komppasi konsernin johtoa: Tiimiin tarvitaan yksi ”kolmesta isosta”

Pierre Budar
Pierre Budar. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroenin rallitalli ilmoitti keskiviikkona, ettei tiimiä nähdä ensi kaudella MM-sarjassa. Isku oli iso sekä lajille että varsinkin suomalaiskuski Esapekka Lapille, jota uhkaa nyt työttömyys. 

Ranskalaisvalmistajan mukaan lähdön syynä oli Sebastien Ogierin poistuminen Citroenilta. Oletettavasti Ogier etsii Toyotalta ensi kaudella kilpailukykyisempää autoa. Tallipomo Pierre Budar komppaa PSA-konsernin johtoa Autosportin haastattelussa.

– Jos haluaa olla tittelitaistelussa mukana, tiimiin tarvitaan yksi ”kolmesta isosta”, Budar sanoo viitaten Ogieriin, tämän kauden mestariin Ott Tänakiin ja Thierry Neuvilleen.

– Kun on tehnyt kaikkensa, että saisi yhden heistä ja se ei onnistu, niin sitten on tehtävä päätös. Sen me teimme, Budar jatkaa.

Lue myös: Sebastien Ogier hämmästeli kohulausuntoa – ”Ei ole ehkä koskaan ollut Citroenin suurin vahvuus”

Ogier palasi Citroenille kuuden maailmanmestaruuden jälkeen, mutta C3 WRC:n ratissa seitsemäs titteli jäi haaveeksi. Citroenilta puuttui sekä suorituskykyä kuten myös luotettavuutta.

– Mielestäni me kehityimme vuoden aikana ja meillä oli paljon uusia asioita kehitteillä, jotka olisivat olleet valmiina Monte Carlossa. Sebastienin mielestä kehitysaskeleita olisi pitänyt ottaa aiemmin, ja voimme olla siitä samaa mieltä. Se ei kuitenkaan nyt ollut mahdollista, Budar sanailee.

– Olen kuitenkin varma, että olisimme aloittaneet uuden kauden paljon paremmassa iskukyvyssä, Budar jatkaa pettyneenä.

Lue myös: Citroen sai kovaa kritiikkiä toiminnastaan – Esapekka Lappi: Voisin ottaa aika pahasti itseeni

Yksi Citroenin lähdön todellinen syy saattaa olla myös FIA:n vetkuttelu hybridiautojen kehityksen suhteen. Rallin MM-sarjassa siirrytään hybridiaikaan kaudella 2022.

– Se on varmasti osa ongelmaa. On hyvin tärkeää Citroenin kaltaiselle brändille, että tilanne MM-sarjassa on samassa suunnassa markkinoiden odotusten kanssa. Olemme panostaneet sähköautoihin paljon ja niitä autoja haluamme myydä. On hankalaa, jos urheilupuolella nämä asiat eivät kohtaa. Se on silloin todellinen ongelma, Budar toteaa.

Lopullinen niitti Citroenin poistumiselle WRC-karkeloista oli PSA-konsernin hiljattain lanseerama WEC-projekti (World Endurance Championship) Peugeot’n osalta.

– Meillä on jo projekti myös Formula E:ssä, joten kolmannen moottoriurheiluprojektin vetäminen yhtä aikaa olisi ollut vaikeaa hyvällä tasolla. Kun päätös tehtiin Peugeot’n osalta, silloin oli selvää, että emme ole mukana hybridikaudella, Budar summaa.

Lue lisää: Esapekka Lappi sai sokkiuutisen työnantajaltaan – ”Tilanne on nyt aika heikko”

Lue lisää: Tommi Mäkisen tiimiltä odotetaan kuskiuutisia ensi viikolla

Lue myös nämä