Quantcast

Citroen-veteraaneilta ruoskaa ranskalaistiimille – ”Citroen teki suurimman virheensä Sebastien Loebin tapauksessa”

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroenin poistuminen tuli yllätyksenä tallin entisille työntekijöille.

Tänä vuonna sata vuotta täyttänyt Citroen sai huikean startin juhlavuodelleen. Talliin kahden vuoden sopimuksella hankittu Sebastien Ogier ajoi kauden avausosakilpailussa voiton, joka sattui sopivasti olemaan Citroenin sadas MM-sarjassa.

Lue myös: Se siitä! Citroen jättää rallin MM-sarjan – syynä Sebastien Ogierin lähtö

Lue myös: Citroen sai kovaa kritiikkiä toiminnastaan – Esapekka Lappi: Voisin ottaa aika pahasti itseeni

Näytti siltä, että juoni oli valmiiksi käsikirjoitettu Citroenille mieleiseksi.

Mutta toisin kävi. Citroen antoi WRC-autonsa suorituskyvyllä tasoitusta vastustajilleen. Ogier rimpuili mukana MM-taistossa lokakuun loppuun saakka, mutta kamppailu päättyi tekniseen vikaan Kataloniassa.

Keskiviikkona Citroen veti töpselin seinästä. MM-sarjan menestystiimi ilmoitti vetäytyvänsä erikoiskokeilta.

– Tämä on todella surullista ja tavatonta tunarointia, Citroenin teknisenä johtajana 2001-05 toiminut Jean-Claude Vaucard manasi L’Equipe-lehdelle.

Lue myös: Citroenin iso pomo perustelee sokkipäätöstä: ”Emme toivoneet tällaista tilannetta”

Lue myös: Esapekka Lappi sai sokkiuutisen työnantajaltaan – ”Tilanne on nyt aika heikko”

Citroenilla oli suunnitelmissa lukuisia päivityksiä C3 WRC -autoon ensi kaudeksi. Tallin virallisen selityksen mukaan päätös vetäytymisestä tehtiin sen jälkeen, kun Ogier oli ilmoittanut lähtevänsä tallista.

– Heillä oli kaikki tarpeellinen jatkamista varten, mutta heidän olisi pitänyt voittaa nopeammin. Jos voittoa ei tule nopeasti, päätökset karahtavat karille. Vajoaminen helvettiin tapahtui vähitellen, Vaucard sanoi.

Vaikka Citroenin lähdöstä liikkui huhuja kesästä lähtien, radikaali päätös tuli sokkina monille. Tähän joukkoon lukeutuu Patrick Magaud, joka kilpaili Citroenilla 1980-luvun loppupuolelta 1990-luvun loppuun ja toimi Citroen Xsara WRC -auton testikuljettajana vuosituhannen vaihteessa.

– Tunnen kaikki pomot, enkä olisi ikinä voinut kuvitella, että tämä voisi loppua näin, Magaud totesi.

Lue myös: Esapekka Lappi kiteytti Citroen-vuotensa ytimekkäästi – ”Ja sitten räjähti koko paska”

Lue myös: Citroenin tallipomo komppasi konsernin johtoa: Tiimiin tarvitaan yksi ”kolmesta isosta”

Magaudin mukaan Citroenin ei olisi pitänyt päästää Sebastien Loebia Hyundaille vuosi sitten. Yhdeksän kertaa maailmanmestaruuden voittanut Loeb ajoi tällä kaudella kuusi MM-rallia Hyundai i20 WRC -autolla ja pääsi kauden päätteeksi juhlimaan valmistajien mestaruutta uuden tiiminsä kanssa.

Loeb ajoi viime vuonna kolme kilpailua Citroenin WRC-autolla ja otti sensaatiomaisen voiton Katalonian MM-rallissa.

– Citroen teki suurimman virheensä Sebastien Loebin tapauksessa. Jos hän olisi ajanut kuusi kisaa, kuten hän ajoi Hyundailla tällä kaudella, Citroen ei olisi tässä tilanteessa.

– Jotkut ajattelivat, että Loebin tarina oli lopussa. Mutta hän tuo edelleen paljon tallilleen, Magaud tähdensi.

Lue myös: Citroen jätti myös toisen huippukuskin tyhjän päälle – ”En suostu luovuttamaan”

Citroenin tehdastiimi on vetäytynyt aiemminkin MM-ralleista, mutta taukojen aikana se on keskittynyt seuraavan autonsa kehitykseen. Nyt vaarana on, että menestystiimin tie on tullut päätökseen.

– Uskon, ettemme näe Citroenia pitkään aikaan rallissa. Tämä on yhden aikakauden loppu. Tämä on sääli koko MM-sarjan kannalta, sillä nyt mukana on vain kaksi todellista tehdastallia (Hyundai ja Toyota). MM-sarja alkaa olla vaarassa, Vaucard sanoi.

– MM-sarja ilman Citroenia on katastrofi, Magaud säesti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat