Citroen suunnittelee isoa vastaiskua pahimmalle kilpailijalleen

Citroen suunnittelee isoja päivityksiä C3 Rally2 -autoonsa vuoden 2023 aikana.
Yohan Rossel
Yohan Rossel on Citroenin ykköstykki WRC2-luokassa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ranskalaisvalmistaja valmistelee isoa päivityspakettia, jonka myötä auton moottoria, voimansiirtoa, jousitusta ja aerodynamiikkaa tullaan parantamaan. Citroenin WRC2-luokassa muun muassa nähtävä auto lanseerattiin ensimmäistä kertaa R5-mallina vuonna 2018, kunnes se päivitettiin nykyiseksi Rally2-luokituksen autoksi kaudeksi 2021.

Citroenilla ei ole omaa tehdastallia MM-sarjassa, mutta se auttaa asiakastiimejään. Skoda on dominoinut pitkään WRC2-luokan karkeloita ja tshekkimerkki toi täksi kaudeksi lähtöviivalle uuden RS Fabia Rally2 -autonsa. Citroenin onkin pakko vastata kilpailuun.

– Auton kehitystyö ei koskaan lopu. Me teemme koko ajan töitä kehittääksemme jokaista pientäkin asiaa. Samalla tavalla kehitimme aikoinaan myös WRC-luokan autoja, Citroenin asiakaspuolen pomo Didier Clément sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Me tuomme autoomme kokonaispäivityksen. Olemme tehneet töitä moottorin ja monien muiden eri osien parissa. Myös jousitusta ja aerodynamiikkaa tullaan kehittämään sekä tasauspyörästön lukkoja. Kun kaikki nämä lyödään yhteen, on luvassa iso kehitysaskel.

Citroen lupaa päivityksiä askel askeleelta vuoden mittaa. Niistä nauttinee ensimmäisenä tehtaan tukema ranskalaiskuski Yohan Rossel, joka juhli WRC2-luokan voittoa kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa. Sen jälkeen päivitykset ovat myös muiden asiakkaiden saatavilla.

– Hyvää WRC2-autoa ei suunnitella vain huippukuskeille kuten Yohan Rosselille, Yoann Bonatolle tai Mads Östbergille. Se suunnitellaan ihan jokaiselle auton käyttäjälle, Clément korostaa.

– He kaikki ovat testanneet autoamme virallisissa sessioissa. Heillä on nyt tarpeeksi kokemusta kehitystyötä varten.

Tänä vuonna WRC2-luokassa nähdään viisi valmistajaa, kun Citroenin lisäksi Ford, Hyundai ja Skoda sekä Volkswagen on nähty MM-rallin pikataipaleilla. Ensi vuodeksi myös Toyota on tulossa mukaan omalla GR Yaris Rally2 -autollaan.

– WRC2-luokan tason on uskomaton. Kuka voi ennustaa lopullista mestaria? Tuskin kukaan. Luokka on erittäin tärkeä, sillä kilpailu on hyvin mielenkiintoista. Monessa kisassa on 10-12 kuskia, jotka voivat ajaa voitosta ja yhteensä 30-40 autoa viivalla, Clément hehkuttaa.

– Minusta se on hyvä menestystarina FIA:n rallipyramidin osalta. On hyvin tärkeää, että me olemme siellä mukana.

Rallin MM-sarjaa jatkuu ensi viikolla Meksikossa. Kaukorallissa on lähtöviivalla vain yksi Citroen C3 Rally2, kun meksikolainen Ricardo Cordero komentaa ranskalaisvalmistajan kilpuria.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Ruotsin MM-rallissa.

Lue myös nämä