Citroen erikoisista lähtökohdista Sardinialle – ”Tavoite on nousta lähemmäksi kärkeä”

Pierre Budar. Kuva: Citroen Racing.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroenin rallitalli lähte vähintäänkin mielenkiintoisista lähtökohdista tämän viikon Sardinian MM-ralliin. Talli antoi kokeneelle Kris Meekelle Portugalin kisan jälkeen potkut vedoten lukuisiin rajuihin ulosajoihin.

Tällä viikolla Citroen C3 WRC:n puikoissa nähdään vain kaksi kuskia, kun tiimissä ajavat Irlannin Craig Breen sekä Norjan Mads Östberg. Breen ei saanut täksi kaudeksi täyttä kalenteria ja myös Östberg on noussut takaoven kautta tehdaskuskiksi eri käänteiden jälkeen.

Tiimipomo Pierre Budar kuitenkin toivoo, että kuskikaksikko pystyisi nousemaan lähemmäksi kärkeä Sardinialla. Portugalissa Östberg oli kuudes ja Breen seitsemäs, mutta molemmat olivat kaukana kärjen vauhdista.

– Sardinian rallilla on maine tarjota kuskikaksikolle ja autoille piinkova haaste joka vuosi. Meidän tavoite on nousta lähemmäksi kärkeä ja kamppailla kärkisijoista. Craigilla on potentiaalia ajaa varmasti, mutta kovaa ahtaissa paikoissa. Hän oli jo Portugalissa muutamalla pätkällä top3:ssa. Mads taas on näyttänyt, että hän voi taistella podiumista ja hänellä on myös paljon kokemusta Sardinialta, Budar sanailee tallin tiedotteessa.

Breen myöntää, että Sardinian ralli ei kuulu miehen suosikkikilpailujen joukkoon.

– Tämä on yksi WRC-ralleista, mistä minulla on vähiten kokemusta. Onneksi reitti ei ole kuitenkaan paljoa muuttunut viime vuodesta, joten minulla on jo osa nuoteista olemassa. Tämä ei välttämättä ole suosikkirallini, koska siellä ei ole koskaan helppo sopeuttaa ajorytmiä kapeille ja teknisille pätkille.

– Minulla on kuitenkin hyvä lähtöpaikka kahdeksantena. Sardinialla tien putsaamisella on merkittävä rooli, joten yritän ottaa lähtöpaikasta kaiken irti avauspäivänä, Breen summaa.

Östbergille Sardinian ralli sen sijaan sopii hyvin. Samoilla linjoilla hän on Breenin kanssa lähtöpaikan merkityksestä.

– Sardinia on yksi lempiralleistani. Olen aina ollut siellä nopea. Nuotin pitää olla ensinnäkin kunnossa ja sitten pitää tietää, milloin voi puskea ja milloin pitää välttää riskejä. Jo Portugalissa opin C3:sta paljon ja näytimme ihan hyvää vauhtia. Aion ottaa kaiken irti hyvästä lähtöpaikastani.

Lue myös nämä