Budjetti kasassa! Rallin Suomen mestari ottaa kansainvälisen harppauksen urallaan

Rallin SM-sarjan viime kauden mestari Mikko Heikkilä kilpailee tänä vuonna rallin EM-sarjassa.
Mikko Heikkilä
Mikko Heikkilä. Kuva: Loudlife Media/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Heikkilä vahvisti tiedotteellaan harppauksen EM-sarjaan (ERC). Heikkilän siirtyminen EM-erikoiskokeille oli ollut jo aiemmin esillä julkisuudessa, mutta Rallit.fin tietojen mukaan kuljettaja taustajoukkoineen joutui tekemään viimeiseen asti töitä saadakseen budjetin kasaan.

Heikkilä, 31, edustaa EM-sarjassa portugalilaista The Racing Factory -tiimiä, jonka Skoda Fabialla hän lähtee jahtaamaan kansainvälistä menestystä. Osapuolet ovat sopineet kaksivuotisesta yhteistyöstä.

– Mahtava fiilis päästä kertomaan tämän kauden suunnitelmista, sitä on jo vähän kyseltykin. ERC on minulle steppi eteenpäin urallani. Jatkamme tuttuun tapaan Samu Vaalerin kanssa, meillä homma on pelannut hienosti, Heikkilä kertoo.

Heikkilä kävi tutustumassa TRF-tallin tiloihin Portugalissa ennen kuin suunnitelmat lyötiin lukkoon.

– Olin vaikuttunut heidän toimitiloistaan, kaikki vaikutti ammattimaiselta. Odotan innolla, että pääsen tekemään yhteistyötä heidän kanssaan, Heikkilä sanoo.

– Avauskilpailu todennäköisesti ajetaan vielä vanhalla Fabia Rally2 Evolla, mutta jossain kohtaa kautta saamme uuden Fabia RS Rally2 -auton alle. Renkaiden suhteen olemme siirtyneet luottamaan Michelinin pitoon.

EM-sarja käynnistyy maaliskuussa Portugalissa Fafe-rallilla. Tämän kauden ohjelmassa on kaikkiaan kahdeksan EM-osakilpailua, joista neljä ajetaan soralla ja neljä asvaltilla.

– Ajetaan niin kovaa kuin pystytään, kuten ennenkin. Tietysti podiumit ja voitot ovat ne, mihin pyritään. Asvaltilla tarvitaan kilometrejä sekä kokemusta, mutta sarja onneksi sisältää hyvän määrän asvalttipätkiä. Alku on varmasti vähän maltillisempaa ja vauhtia nostetaan, kun saadaan rytmistä kiinni, nurmijärveläinen suunnittelee.

Portugalilaistiimin toimitusjohtaja Aloisio Monteiro kertoo tiedotteessa, että Heikkilä oli ”ehdoton ensivalinta” tallin kuljettajaksi. Monteiro toivoo, että yhteistyö poikii menestystä.

– Tavoitteenamme on panostaa kovasti kauteen 2023 sekä 2024, mutta päätavoitteemme on auttaa Mikkoa kehittymään kuljettajana entisestään ja pyrkiä rallin MM-sarjaan kaudeksi 2025.

Lue myös nämä