Brittitallilta pitkästä aikaa hyviä uutisia: Uusi WRC-hybridi valmis testeihin kesän kynnyksellä

M-Sport
M-Sport Fordin uusi kausi alkoi vaisusti Monte Carlossa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa operoiva M-Sport on aina ollut vahva, kun WRC-autot ovat uudistuneet vuosien saatossa. Esimerkiksi kaudella 2017, kun nykyiset kilpurit esiteltiin ensi kertaa, voitti brittitiimi sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruuden. 

Koronapandemia ja Brexit ovat kuitenkin laittaneet M-Sportin talouden erittäin tiukoille. Tallin toimitusjohtaja Malcolm Wilson kertoi aiemmin, että hän on uhrannut meneillään olevan kauden vuoden 2022 auton kehitystyötä silmällä pitäen. Ensi vuonna MM-sarjaan tulevat uudet hybriditeknologialla varustetut ralliautot.

Vaikka taloushuolia on paljon, on M-Sportin kauden 2022 auton kehitystyö hyvin aikataulussa.

– Auton suunnittelu on käytännössä valmis. Ensimmäistä koria odotellaan valmistuvaksi parin viikon sisällä. En usko, että pääsemme kuitenkaan testaamaan ennen kuin touko- tai kesäkuussa, M-Sportin tallipomo Richard Millener sanoo saksalaisen Rallye-Magazinin sivuilla.

– Odotamme edelleen ensimmäistä hybridiyksikköä. Kunhan se tulee, pääsemme viimeistelemään yksityiskohtia. Se pitää aloittaa yksikön sijoittelusta ja jäähdytysjärjestelmästä.

Viime vuonna liikkui huhuja, että M-Sport olisi vaihtamassa pitkään palvellutta Fiesta-automallia Fordin Puma-malliin. Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että Fiesta säilyy M-Sportin WRC-autona myös hybridiaikana.

– Me emme aio laittaa hybridiyksikköä ollenkaan vanhaan WRC-koriin testimielessä. Meidän mielestä siinä ei ole mitään järkeä. Meidän tärkein tavoite on rakentaa ensi kauden alkuun mennessä kilpailukykyinen auto. Jos saamme jonkun huipputason kuskiin tiimiimme, olemme varmasti myös lähempänä kärkisijoja, Millener toteaa.

M-Sportille halajaa ainakin norjalainen Andreas Mikkelsen, joka tällä kaudella ajaa WRC2-luokkaa Skodan ratissa. Entinen Hyundain ja Volkswagenin testikuski uskoo, että M-Sport yksityistallin rajallisista resursseista huolimatta pystyy rakentamaan soivan pelin.

– Todennäköisesti sarjaan ei tule uusia tehdastiimejä vuodeksi 2022. Tiedämme myös sen, että M-Sport on aina ollut erittäin hyvä, kun siltä on tullut uusi auto. Vaikuttaa siltä, että M-Sport on aina vahva alusta lähtien (uudella autolla), minkä jälkeen isommilla budjetilla toimivat tehdastiimit saavuttavat sitä, Mikkelsen kommentoi Dirtfishille aiemmin.

Katso alapuolelta vuoden 2021 avauskisan Monte Carlon MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat