Viime vuonna WRC2-luokassa hopealle ajanut Greensmith aloitti kauden hyvin voittamalla luokkansa Keniassa maaliskuussa. Sen jälkeen britti on ajanut kaksi pistekisaa, joissa tulokset ovat jääneet laihoiksi. Portugalin MM-rallissa kisa päättyi ulosajoon ja Puolassa vasta luokan yhdeksännelle sijalle.
Suomessa tähtäin on siis korkeimmalla korokkeella. Latviassa pari viikkoa sitten oli jo viitteitä paremmasta, kun Greensmith ylsi neljänneksi. Ajotuntumaa suomalaisille sorateille Greensmith haki viime lauantaina HYAcenter-rallista Tampereelta.
– Tämä oli tosi tärkeää. Puola oli kaikin puolin katastrofi monestakin eri syystä. Latviassa pääsimme jo vähän jyvälle. Halusimme valmistautua huolellisesti, koska meidän on taas alettava voittamaan ralleja, Greensmith sanoi Rallit.fille.
– Siksi tarvitsimme kunnon testit ja tämä ralli meni oikein hyvin. Suomen rallissa tavoite on vain ja ainoastaan voitto. Emme me muuta voi hakea.
Vaikka Greensmith majailee vasta 11. sijalla WRC2-luokan pisteissä, on mestaruus yhä mahdollinen. Skoda-kuskilla on ajamatta vielä neljä pistekisaa ja kaikista heikoin, eli tällä hetkellä Portugalin keskeytys, jätetään loppupisteistä pois.
– Meidän pitää saada mahdollisimman paljon korkeimpia pistepotteja. Jäljellä olevat rallit ovat minulle tosi vahvoja. Suomessakin meni viime vuonna hyvin siihen asti, kunnes löysin sen kiven Päijälässä. Myös Kreikan ja Chilen rallit ovat minulle hyviä, Greensmith summasi.
– Joka kisassa on oltava kärjessä tai aivan siinä tuntumassa.
Greensmith ajoi lajin ykkösluokassa kausilla 2020-22. Sinne myös miehen mieli hamuaa edelleen. Toisaalta samaan pyrkii myös iso joukko muita kuskeja, joten millä tavalla juuri Greensmith aikoo sementoida paluunsa Rally1-autoon?
– On saatava mahdollisimman paljon hyviä tuloksia. Se on pääasia. Vuosi alkoi hyvin Keniassa voitolla ja myös Portugalissa meni hyvin siihen asti, kunnes tein virheen. Meidän on oltava jatkuvasti kärjessä, Greensmith suunnitteli.
– Puolassa ja Latviassa oli jotenkin outo kulku. Nyt pitää päästä takaisin kärkeen.
HYAcenter-rallissa Greensmith taisteli ensimmäiset kuusi erikoiskoetta Lauri Joonaa vastaan, mutta joutui keskeyttämään ennen viimeistä pätkää moottorivian vuoksi. Vaikka vauhti ei aivan riittänyt suomalaiselle, oli Joonalla kiistatta pienoinen kotikenttäetu.
– Sain vasta eilen tietää, että hän asuu yhden pätkän varrella ja muut ovat olleet hänen testipätkiään. Uskon, että hän siis tunsi pätkät aika hyvin, Greensmith naureskeli.
– Olin tyytyväinen omaan vauhtiini uusilla nuoteilla ja ilman mitään videoiden opiskelua. Päivä oli hyvä, mutta ikävä kyllä meidän piti keskeyttää, koska moottorissa oli jotain häikkää koko päivän.