Brittikuski jäänyt kahdesti rallin MM-sarjassa hopealle, tähyää isompaan luokkaan – ”Nyt alkaa raju työ kulisseissa”

Brittiläinen Jon Armstrong taipui toisena vuotena putkeen rallin MM-sarjan junioriluokassa.
Jon Armstrong
Jon Armstrong. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime kaudella Sami Pajari niisti Armstrongilta mestaruuden ja tällä kertaa pidemmän korren veti Viron Robert Virves. Brittikuski jäi lopulta mestaruudesta ja Kreikan rallin voitosta viikko sitten vain 17,5 sekuntia.

– Meillä oli itse asiassa aika hyvä ralli. Puskin todella kovaa ja yritin saavuttaa Robertin etumatkan, jonka hän sai rengasrikkoni jälkeen. Kilometrit kuitenkin loppuivat kesken. On tietenkin iso pettymys, että mestaruus lipesi, Armstrong sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

Junioreiden mestaruussarjassa ajetaan vain viisi osakilpailua. Armstrong muistutti, että itse asiassa tittelin kannalta tärkeät pisteet hän hävisi jo keväällä.

– Kroatiassa (huhtikuussa) menetimme paljon pisteitä. Meillä oli surkea avauspäivä ja lopulta ajoimme ulos tieltä. Sen jälkeen oli vielä teknisiä ongelmia muina päivinä, jonka myötä myös pätkäpohjat ja niiden pisteet jäivät saamatta, Armstrong muistelee.

– Kroatia oli juuri se menetetty mahdollisuus. Siellä oli myös huonoa onnea, mutta MM-taiston kannalta se kisa aiheutti eniten vahinkoa.

Armstrong on ajanut MM-sarjassa satunnaisia kisoja jo vuodesta 2015 lähtien. Parhaiten mies kuitenkin muistetaan vuodesta 2018, kun britti voitti simulaattorilla ajetun eWRC-mestaruuden. Kaksinkertaisen junioreiden hopeamitalistin ensi vuosi on vielä täysi arvoitus.

– En ole ihan varma, mitä teen seuraavaksi, mutta tietenkin haluaisin jatkaa ajamista. En ole varma, onko järkeä ajaa enää junioreissa, kun kaksi kertaa olen jo jäänyt hopealle. Katsotaan, mitä saamme aikaiseksi, Armstrong summaa.

– WRC2-luokassa olisi mukava ajaa, mutta se vaatii paljon budjettia. Nyt on aika tehdä rajusti töitä kulisseissa, jotta jokin ohjelma varmistuu.

Katso alapuolelta Kreikan MM-rallin JWRC-luokan parhaat palat.

Lue myös nämä