Brittikuski antoi selityksen, miksi kausi alkaa vasta maaliskuussa – vai onko kyseessä puhdas taktikointi?

Brittikuski Gus Greensmith ei saanut kaudeksi 2023 ajopaikkaa Rally1-auton ratissa.
Gus Greensmith
Gus Greensmith. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun M-Sport Ford laittoi kaikki likoon virolaiskuski Ott Tänakin saamiseksi talliin, ei Greensmithille irronnut edes rahanipulla Puma Rally1 -autoa. Niinpä Greensmith vaihtoikin automerkkiä ensi kertaa sitten uransa ensimmäisen kauden, kun mies ajoi Nissan Micralla vuonna 2013.

Tällä kaudella Greensmith ajaa Skodan uudella RS Fabia Rally2 -autolla WRC2-luokassa ja tiiminä toimii saksalainen Toksport. Brittikuljettaja oli paikalla Monacossa toissa viikonloppuna, kun rallin MM-kausi starttasi legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Greensmith kuitenkin aloittaa oman kautensa vasta Meksikosta maaliskuussa.

– Tämä vuosi on luonnollisesti todella iso muutos minulle. Autossa on voimaa ja aerodynamiikkaa vähemmän, eikä myöskään hybridiä ole. Näin ollen minulta vaaditaan erilaista ajotyyliä, Greensmith toteaa rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Siksi en halunnut rynnätä kilpailemaan Monacossa. En ole ajanut Rally2-autolla pitkään aikaan, joten haluan ottaa aikaa testaamiselle, jotta osaan sopeutua uuteen autoon mahdollisimman hyvin.

Uusi RS Fabia osoitti voimansa heti Monte Carlossa, sillä autolla ajettiin 18 erikoiskokeelle yhteensä 16 luokan pohja-aikaa.

– Jo kansallisissa ralleissa pystyin näkemään, että auto on todella kilpailukykyinen. Juuri se oli pääsyy, miksi halusin tehdä sopimuksen Skodan ja Toksportin kanssa. Halusin päästä ajamaan parhaalla mahdollisella autolla ja siltä se nyt myös näyttää, Greensmith hehkuttaa.

WRC2-luokassa on luvassa kaudella 2023 kova taistelu mestaruudesta, sillä Greensmithin lisäksi luokassa kisaavat muun muassa Oliver Solberg, Teemu Suninen, Emil Lindholm, Nikolai Grjazin, Yohan Rossel, Adrien Fourmaux ja Sami Pajari.

– Meillä on jo nyt mukana kolme WRC-kuskia viime kaudelta tässä luokassa sekä paljon lupaavia nousevia kykyjä sekä taitonsa jo todistaneita kuskeja. Luokka tulee olemaan äärettömän kovatasoinen, Greensmith summaa.

– On vaikea ennustaa, kuka pärjää missäkin kisassa, ja luulen, että myös yllätyksiä nähdään. Se joka voittaa kunkin rallin, on ehdottomasti voittonsa ansainnut.

Maaliskuun Meksikon MM-rallissa nähdään WRC2-luokassa todennäköisesti huomattavasti vähemmän kilpailijoita kuin kauden avanneessa Monte Carlon osakilpailussa sekä ensi kuussa Ruotsin lumirallissa. Näin ollen Greensmithillä on Meksikossa myös paremmat mahdollisuudet ajaa hyville pisteille kuin esimerkiksi Monte Carlossa, jossa Rally2-autoja oli viivalla yli 40.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin WRC2-luokan parhaat palat.

Lue myös nämä