Aussikuskille tarjottiin unelmasopimusta Citroenilla, mutta uskollisuus Subarulle pilasi WRC-uran

Chris Atkinson
Chris Atkinson. Kuva: Larry Chen / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Australialaiskuski Chris Atkinson kuului 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä niihin kuuluisiin lupauksiin, joista olisi voinut kehkeytyä seuraava rallin maailmanmestari. 

Vuosina 2005-08 Atkinson saavutti Subarun tiimissä kuusi palkintosijaa, joista viisi viimeisintä kaudella 2008. Viimeisen Subaru-vuotensa aikana Atkinsonilla olisi ollut kysyntää myös muualla, mutta uskollisuus japanilaismerkkiä kohtaan käytännössä pilasi miehen tulevan WRC-uransa.

– Citroen lähestyi minua vuoden 2008 lopussa, jos olisin ollut halukas jättämään Subarun. Minun uskollisuuteni merkkiä kohtaan kuitenkin piti minut Subarulla. Käytännössä tarjolla oli monen vuoden sopimus Sebastienin (Loeb) tallikaverina, Atkinson sanoi Rusty´s Garage podcastissa.

Loeb voitti kauden 2008 lopuksi viidennen mestaruuden. Atkinson päätti hylätä tarjouksen olettavasti myös sen takia, että Citroenilla olisi ollut tarjolla vain kakkoskuskin viitta. Tätä roolia oli vetänyt aiemmin Dani Sordo. Aussikuskin harmiksi uskollisuutta Subarulle ei kuitenkaan palkittu, kun japanilaisvalmistaja vetäytyi MM-sarjasta juuri kauden 2008 jälkeen.

– Olihan se hienoa olla asemassa, jossa minulla oli vuoden 2008 lopussa kaksi tarjousta pöydällä. Minulla oli vuosi tai kaksi jäljellä Subarun sopimuksesta, koska olin allekirjoittanut edellisen kontrahdin vasta saman vuoden alussa. Meillä oli kuitenkin uusi auto tulossa, joten en kokenut järkeväksi vaihtaa tallia, Atkinson kertaa.

Japanissa kuitenkin päätettiin, että WRC:stä oli saatu jo tarvittava markkina-arvo automerkille. Atkinson ei enää koskaan saanut täyttä WRC-kuskin paikkaa missään tallissa.

Viimeiset MM-rallinsa Atkinson ajoi kaudella 2012 Minin ratissa. Paras sijoitus oli viides tila Saksan asvaltilta. Sen jälkeen mies on ajanut sekä Kiinan että Yhdysvaltojen rallisarjoissa sekä rallicrossia.

Lähde: Speedcafe

 

Lue myös nämä