Argentiinan MM-ralli legendaarisiin maisemiin – analyysissä päätöspäivän erikoiskokeet

Ott Tänak Argentiinan rallissa viime vuonna. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Argentiinan MM-rallin päätöspäivän ohjelmassa on kolme erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi sunnuntain rallireitin.

Sunnuntai
Aikataulu Suomen ajassa
15.08 EK16 Copina - El Condor 1               16,43 km
16.31 EK17 Mina Clavero - Giulio Cesare       20,30 km
18.18 EK18 Copina - El Condor 2 (Power Stage) 16,43 km
           YHTEENSÄ                           53,16 km

Kuten aiemmin, sunnuntaina ajetaan yhteensä kolme erikoiskoetta Cordoban lounaispuolella. Nämä legendaariset erikoiskokeet ovat perjantain ja lauantain pätkiä selvästi hitaampia ja röykkyisempiä.

Päivän aloituksena ja rallin päättävänä Power Stagena ajetaan Copina – El Condor, yksi koko MM-kalenterin tunnetuimmista erikoiskokeista. Se ajettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa eri suuntaan kuin aiemmin, eli ylämäkeen, kuten tänäkin vuonna.

Pätkän alussa on nopean jouhea osuus laaksossa. Kolmen kilometrin kohdalla saavutaan vuoristoon ja tiestä tulee heti kapeampi, röykkyisempi ja teknisempi. Paria kilometriä myöhemmin ylitetään muutama kapea riippusilta, joista yhteen Elfyn Evans osui vuonna 2017 taistellessaan kymmenyksistä Thierry Neuvillea vastaan. Pätkän loppuosa on myös hyvin teknistä syheröä, paitsi 10 kilometrin kohdalla on hieman nopeampi osuus.

Sääennuste EK16/18:lle Copina – El Condor, joka ajetaan Suomen aikaa sunnuntaina klo 15.08 ja 18.18.

Lähdöstä maaliin noustaan 750 metriä korkeammalle. Suurin osa tästä ajetaan pienillä vaihteilla hitaissa nopeuksissa, joten moottorit ovat kovan rasituksen alla. Viime vuonna ainakin Ott Tänak valitteli Toyotansa ylikuumenneen El Condorissa.

Eri suuntaan ajaessa pätkällä on nähty monenlaista ohjelmaa. Vuonna 2015 Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen todistelivat rallimaailmalle ystävyyttään ajamalla ulos samassa mutkassa.

 

Viime vuonna taas WRC2-kuski Gustavo Saba ajoi yhden mutkan pitkäksi, pilaten rallinsa aivan kalkkiviivoilla.

 

Kahden El Condor -ajokerran välillä käydään ajamassa kertaalleen Mina Clavero – Giulio Cesare. Viime vuonna se ajettiin eri suuntaan, ja nyt on palattu tutumpaan versioon, joka siis ajettiin viimeksi vuonna 2017. Tämä tosin tarkoittaa, että nyt kaikki sunnuntain kolme pätkää ajetaan ylämäkeen, joten autot tulevat olemaan kovilla.

Vuoden 2017 versioon nähden pätkältä on poistettu nopea alkuosuus, joten alusta saakka meno on hyvin teknistä kapealla ja röykkyisellä tiellä. Reitti kulkee kivien keskellä ja maiseman onkin sanottu muistuttavan karuudessaan kuuta. Lisähaasteena reitillä on joitain kapeita siltoja, vesiesteitä ja myös muutama nopeampi pyrähdys.

Puolivälin tienoilla pätkä muuttuu vain entistä röykkyisemmäksi ja hitaammaksi tien kivutessa vuorelle. Tämä osuus muistuttaa suorastaan Turkin rallin rääkkiä. Aivan lopulla taas tien pinta näyttää siltä, että siinä on aikoja sitten ollut asvaltti, joka on nyt aivan palasina.

Sääennuste EK17:lle Mina Clavero, joka ajetaan Suomen aikaa sunnuntaina klo 16:31

Viime vuonna Kalle Rovanperä kaatoi kovavauhtisesti tällä erikoiskokeella. Kallen Skoda osui vieläpä ulkokaarteeseen parkkeerattuun katsojan autoon, jonka sisällä nukkui nainen! Kaikeksi onneksi tästä selvittiin isolla säikähdyksellä ja peltivaurioilla. Tätä osuutta ei kuitenkaan ajeta tämän vuoden pätkällä ja suuntakin olisi ollut eri.

 

Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com Reittiasiantuntija