Ajatus oman WRC-tiimin johtamisesta kiehtoo Jari-Matti Latvalaa – ”Haluan kuitenkin edelleen ajaa kilpaa”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala on rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja. Täksi vuodeksi tuurilainen jäi kuitenkin ilman ajopaikkaa tehdastallissa.

Latvalan oli tällä kaudella määrä ajaa valikoituja kilpailuja omalla budjetilla, mutta koronavirus sotki suunnitelmat. Näyttää siltä, että Latvalan ainoaksi kisaksi jäi teknisen vian pilaama Ruotsin MM-osakilpailu helmikuussa.

M-Sport Fordilla, Volkswagenilla ja Toyotalla tehdaskuskina toiminut Latvala on kuitenkin pysytellyt kiireisenä rakentamalla historic-autoja ja tuottamalla niihin varaosia omalla Tuurissa sijaitsevalla työpajallaan.

– Olin ajatellut, että ralliurani jälkeen haluan yrityksen, joka rakentaa historic-autoja. Tämä tilanne tuli nyt kuitenkin eteen vähän nopeammin kuin ajattelin. Toki yhä unelmoin, että voisin ajaa MM-sarjassa. Nyt ei kuitenkaan edes tiedetä, milloin rallit jatkuvat, Latvala kertoo Dirtfishin videohaastattelussa.

Lue myös: Jari-Matti Latvalalle iso pettymys – antoi karun arvion rallin MM-sarjasta

Yli 200 MM-rallin kokemus ja laaja tietämys ralliautojen rakentamisesta olisi varmasti hyvä pohja johtaa jonain päivänä omaa tiimiä MM-sarjassa. Onko tämä yksi Latvalan unelmista?

– Juuri nyt en ajattele asiaa. Sanotaanko kuitenkin näin, että jos sellainen tilanne tulisi, niin toki tarttuisin siihen. Olisihan se kivaa johtaa omaa tiimiä. Vielä minusta kuitenkin tuntuu, että haluaisin edelleen ajaa kilpaa, Latvala summaa.

Suomessa rallin perinteet ovat valtaisat. Tommi Mäkisen johtama Toyota on kuitenkin ensimmäinen WRC-tiimi, jota voidaan pitää suomalaisena tallina. Latvala löytää selvän syyn, miksei aiemmin WRC-tiimiä Suomessa ole nähty.

– Suomessa ralli on varmasti jopa kakkoslaji heti jääkiekon jälkeen. Meillä ei ole kuitenkaan ollut kulttuuria ja koulutusta insinöörien ja mekaanikkojen suhteen. Englannissa ja Ranskassa tämä puoli on ollut hoidossa. Se on puuttunut. Siksi ei ole varmasti aiemmin ollut tallia aiemmin Suomessa, Latvala tähdentää.

– Nyt kun Toyota tuli Suomeen, niin tilanne on muuttunut. Minunkin pajalla on yksi kaveri harjoittelussa. Vaikka insinööri ei välttämättä itse puuhaile auton parissa, niin hänen on tiedettävä, miten auto laitetaan kasaan.

Latvala sanoi aiemmin Rallit.fille, että myös ensi kausi on todennäköisesti välikausi tuurilaiselle. Latvala odottaa vesi kielellä vuoden 2022 hybridiautoja.

– Odotan innolla uusia sääntöjä. Muutoksien myötä niiden autojen pitäisi sopia hyvin minun ajotyylilleni. Siinä mielessä toivon, että minulla olisi vielä pari vuotta jäljellä MM-sarjassa, Latvala sanoo.

– Olen erittäin tyytyväinen siitä, mitä olen pystynyt rakentamaan Toyotan kanssa. Heidän kanssa haluaisin jatkaa mahdollisimman pitkään. Kysymysmerkki on tietenkin se, että onko paikkoja vapaana 2022. Unelmana olisi kuitenkin ajaa vielä Toyotalla.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Toyotan menestykselle Latvala näkee kolme selkeää selitystä.

– Yksi iso asia on joustavuus. Ei tarvitse aina noudattaa vain yhtä tiettyä suunnitelmaa. Toki aina pitää olla joku perussuunnitelma asioiden suhteen, mutta Toyotalla jos haluaa tehdä nopeita päätöksiä, niin se onnistuu eikä se häiritse toimintaa, Latvala paaluttaa.

– Toinen asia on mentaliteetti. Vaikka puolet henkilökunnasta on muualta kuin Suomesta, niin taustalla vaikuttaa suomalainen mentaliteetti. Olemme rauhallista porukkaa ja tulemme kaikkien kanssa toimeen. Kolmas tekijä on iso tuki Japanista. Akio Toyoda on itse hyvin innostunut rallista. Se on tärkeää, että koko konsernin pomo on rallin takana, eikä homma ole pelkästään markkinointia.

Lue lisää: Jari-Matti Latvala paljasti suunnitelmansa – aikoo osallistua toiseen rallisarjaan

Lue myös nämä

  • Uusimmat