Menestyksekkäästä MM-rallista merkittävät talousvaikutukset Jyväskylälle

Suomen MM-ralli
Suomen MM-rallin keskuspaikkana on toiminut Jyväskylän Paviljonki. Kuva: Juuli Aschan/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Heinäkuun lopulla järjestetty Suomen MM-ralli tuotti merkittävää taloudellista hyötyä Jyväskylän alueelle.

Toyotan suomalaiskuljettajien menestys takasi sen, että ralli houkutteli jättiyleisön Jyväskylän huoltoalueelle ja erikoiskokeiden varsille. Kilpailussa Esapekka Lappi ajoi uransa avausvoiton MM-sarjassa, ja Juho Hänninen sijoittui kolmanneksi.

Rallitapahtuman aikana yleisö, yritysasiakkaat, tiimit ja median edustajat kuluttivat kokonaisuudessaan tuotteisiin ja palveluihin yhteensä 20,2 miljoonaa euroa. Suorat taloudelliset vaikutukset Jyväskylän seudulle ovat noin 14,4 miljoonaa euroa. Luvut käyvät ilmi keskiviikkona julkaistusta talousimpaktitutkimuksesta.

Vastaava tutkimus tehtiin viimeksi neljä vuotta sitten eli vuonna 2013 ajetun Suomen MM-rallin yhteydessä. Tuolloin rallitapahtuman aikainen kokonaiskulutus oli noin 17 miljoonaa euroa ja talousvaikutus Jyväskylän alueelle 14,7 miljoonaa euroa.

MM-rallilla on hyvä maine paikallisten ja muiden rallivieraiden keskuudessa. Tutkimukseen osallistuneista paikallisista 61 prosenttia joko pitää paljon tai todella paljon tapahtumasta. Rallikatsojista puolestaan peräti 96 prosenttia joko suosittelisi tai ehdottomasti suosittelisi tapahtumaa.

– Tutkimus osoitti, että Neste Rallin merkitys vuosittaisena suurtapahtumana Jyväskylän seutukunnalle on erittäin suuri paitsi taloudellisesti, myös kaupungin positiivisen imagon rakentajana. Suomen MM-rallilla ja Jyväskylän kaupungilla on vahva liitto, joka luo niin tapahtumalle kuin seudulle paljon myönteisiä vaikutuksia. Tämänvuotinen MM-ralli oli menestys sekä yleisölukujen että kilpailullisen annin kannalta; tästä on hyvä ammentaa yhdessä eteenpäin, Suomen MM-rallin promoottori Jani Backman kertoo AKK:n tiedotteessa.

Lue myös nämä